12. juni 2010

Nyfarvet garn

Ja det lykkes mig alligevel at finde både tid og energi til at starte mit farve projekt op i går. Og hold op, hvor er det bare nemt og rigtig sjov at stå og lave.



Garnet ligger i blød i vand tilsat et godt skævt eddike. Nogen steder anbefaler de også at man vasker garnet i uldvaskemiddel. Det vigtigste er at det er fuldstændigt gennemblødt.



Kool aid rørt op med koldt vand, jeg har en ide om at hvis man bruger varmt vand opløses det nok endnu nemmere - men det var nu kun den orange der drillede lidt.



De 3 poser jeg brugte, den generelle anbefaling på nettet hedder en pose til ca 25 gr garn, men 3 poser tilsammen var rigeligt til mine 2 nøgler (100 gr) strømpegarn.



Så er der dækket af og det ene fed lagt op - jeg lagde dem ved siden af hinanden og farvede dem nogenlunde ens, så der er til et par strømper til en voksen.



Ja, jeg tog ikke billeder under selv farvningen. Ville ikke ende med en kool aid iPhone. Her er garnet indfarvet og har fået de første 2 min i mikroovnen. Det var pakket ind i folieplasten imens, den har jeg netop fjernet.



Her efter anden gang 2 min i mikro. Som det ses er vandet nærmest helt klart og det er jo fordi at garnet har suget alt farvestoffet til sig.



Garnet skylles og fiksedes med farve i sidste hold skyllevand. Nu arbejder jeg med superwash garn, men havde det været ubehandlet skal man være obs på at uld filter, hvis det får varme/kulde chok og garnet er varmt (!) når det kommet ud af mikroen.



Garn hænger til tørre.



Den ene fed strømpegarn.






Lidt nærbilleder.



Og 2 nøgler strømpegarn personligt vundet op til nøgler af en der ikke har de store evner på det felt og som ønsker sig et krydsnøgleapperat (nemlig mig).

Konklusion:
Det er skidesjovt at farve garn selv, og med kool aid kan alle være med. Jeg fik garn i lækre klare farver, som jeg godt kan lide det og det har heldigvis kun et minimum af syntetisk frugtduft tilbage.

Jeg glæder mig til at strikke med garnet og se, hvordan det striber op. Det eneste der har været lidt beværligt i processen, har vist været at have tålmodighed til vente på at kool aid'en kom hjem fra uk og vente på at garnet tørrede!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar