2. marts 2012

LCHF chokoladekage med hindbær...

I dag har jeg tabt 30 kg siden sidst i april sidste år, primært ved at lade være med at tælle kalorier, spise masser af fedt og meget få kulhydrater. Og det er slet ikke kedeligt, fx nyder vi her til aften en mørk chokoladekage med hindbær, serveret med en klat creme fraiche 38 % og en dejlig kop stempel kaffe.

Og for en gangs skyld giver jeg en opskrift med, så kan i selv give den gas med bageriet :-)

Melfri mørk chokoladekage med hindbær
200 gram mørk chokolade (minimum 70%)
1 pakke smør (250 gram)
85 gram sukrin
6 store æg (fra egne høns, naturligvis)
1 tsk vaniliepulver eller essens
120 gram kakao
2 håndfulde hindbær (frosne eller friske)

Tænd ovnenpå 165 grader.
Smelt smør og chokolade sammen i vandbad. Pisk æggene sammen. Pisk sukrinen i chokoladeblandingen. Tilsæt vanilie og pisk æggene hurtigt i. Sigt kakaoen i og rør det lige netop sammen. Smør en form (eller brug silikoneform) og kom dejen i, fordel hindbær og tryk dem lidt ned i dejen.
Bages i ca. 30 minutter.

Mine kom i silikonemuffinsforme og det fungere og fint.
Velbekommen!




3 kommentarer:

  1. Lige en opskrift for en glutenallergiker som mig.
    Tusind tak.
    Hilsen Judy

    SvarSlet
  2. Jeg har lige rørt disse sammen, og stillet i ovnen.. Din opskrift så så lækker ud. Er spændt på resultatet, og link'er lige hertil på et kommende indlæg på min blog. Tak for god inspiration! :)

    SvarSlet