23. oktober 2010

En boganmeldelse..

Når jeg ikke strikker, bager rugbrød eller passer mit studie, sker det indimellem at jeg læser et anmeldereksemplar af en bog. Den seneste jeg her læst og anmeldt er:
Bæredygtig ledelse - ledelse med hjertet af Steen Hildebrandt og Michael Stubberup
I kraft af mit studie er jeg rigtig glad for at have fået muligheden for at læse lige netop en bog som denne her da jeg mener det er meget vigtigt at vi mennesker snart indser at det er bare ikke godt nok den måde vi producere og forbruger på. Her den anmeldelse jeg har lagt på bogens side inde på Gyldendal.dk:

"Jeg har nu læst Bæredygtig ledelse og er meget begejstret for denne bog. Bogens tone er saglig og positiv og forfatterenes begejstring for emnet skinner tydeligt igennem. Der bliver virkelig gået i dybden med biologiske, psykologiske og tanke mæssige bevæggrunde for menneskers handling. Emnet er på mange måder tungt og meget omfattende, men jeg synes alligevel at i og med at det er så vigtigt og spændende et emne, så formår siderne i bogen næsten at vende sig selv.
En af essenserne i bogen er at al forandring starter med en selv, "Det begynder med mig", og når man først har erhvervet viden om tingenes tilstand, er man forpligtet til at starte en forandring, både som leder, men også som menneske.
Som produktionsteknolog studerende, og meget vel en af fremtidens ledere, er jeg utroligt glad for at have læst denne bog, den falder rigtig godt i tråd med andre bøger jeg læser i forbindelse med mit studie, og det er ikke sidste gang den bliver læst, da jeg netop synes at den ligger op til at blive læst, tænkt igennem og læst endnu engang.
Forandring af menneskers forbrug, og specielt forbruget i den vestlige og industrialiserede del af verdenen er meget vigtig, og det er derfor en stor opgave, både ledere i dag og dem i fremtiden står over for - derfor er denne bog vigtig. Men den kan også sagtens læses af helt almindelige mennesker der interessere sig for, hvorfor mennesker ofte mener et og derefter gør noget helt andet."

Som præsentationen af bogen siger, så er forandringen af verden ikke bare en kliché men et faktum, for et stykke tid siden bloggede jeg om Cradle2cradle teorien, og derfor er mit eneste kritikpunkt i forholde til bæredygtig ledelse, netop brugen af ordet "bæredygtig". Skal man sammenligne med cradle2cradle, hvilket naturligvis ikke lader sig gøre 100 % da denne handler om intelligent design af produkter og bæredygtig ledelse mest fokusere på dette, så er problemet ifølge C2C, at bære dygtig er jo bare "godt nok", og det er ideen om godt nok vi som mennesker, ledere, designere og forbrugere skal væk fra. Det skal være bedre end godt nok.

Jeg er 100% på, men som der netop påpeges i Bæredygtig ledelse, er mennesket en forunderlig størrelse. Vi VED hvad der er det rigtige, men ofte når det kommer til stykket VÆLGER vi at gøre det modsatte. Derfor ligger udfordringen både som leder og produktudvikler ikke i at gøre det hele mindre dårligt, men at gøre det RIGTIGT!
Viden forpligter
Når man først er blevet bevidst om ens forbruger mønster, den effekt man som menneske har på verden og de konsekvenser vores valg giver - ikke bare for os, men for fremtidige generationer, så er man dælen dytme forpligtet til at starte forandringen, det lyder meget frelst og hippieagtigt, men som følgende lille film illustrerer, så er den forandring tvingende nødvendig. Og ja jeg ved den er lidt lang, men den er det værd.

Ja og så endte en lille anmeldelse med at være nærmest en hel lille skoleopgave, men nogengange bliver man bare bevidst på en måde der gør at man mener det er vigtig at dele det med andre..