9. december 2011

Årets køkkenkøb...?

Jeg elsker alle mine køkkenmaskiner, min blender, min røremaskine, min foodprocessor, men mest af alt elsker jeg min Bamix! Det er altså ikke løgn, når både Lene (se-mig) Hansson og Gordon (%#¤"W&"¤) Ramsay roser den og lægger navn til modellerne..

Den jeg har er så den mindste af modellerne - hallo, de er jo svinedyre - men den gør bare det den skal uden brok.. alt fra at hakke mandler, røre en mayo, blende en suppe og i dag, nu også krydderikværn...

Vi er jo pjattede med tex-mex mad herhjemme, ja ikke tortillas, nachos chips og alt det der majs halløj, men tacokrydret kød, cremefraiche, lækker salat, jalapenos, salsa, guacamole osv. Indtil nu har jeg altid købt de der breve med krydderblanding fra bla. Santa Maria og dem i netto, men selv om de giver god smag, så huer det mig ikke med alle de e-numre og alt det sukker.

Hvorfor skal det i noget så simpelt som krydderi???

Men jeg troede at jeg ikke kunne finde ud af at lave det selv, for det er jo bare herresvært at mixe krydderier ikke? Nej det er det så ikke, jeg så Annemad i NY forleden og der var hun på besøg i en butik, hvor de kun solgte krydderiblandinger, fedt koncept. Og i dag så jeg på LCHF Danmark bloggen at han havde en opskrift på hjemmelavet krydderi til tex-mex... Fluks gik jeg igang.

Det brugte jeg (ca.):

1 spsk koriander
4 spsk spidskommen
2 spsk salt (jeg brugte ½ chilisalt og ½ alm fra mariager sydesalt)
2 tsk røget paprika
1 spsk knust tørret hvidløg
1 spsk tørrede chiliflager
1 spsk cayennepeber
1 tsk alm stødt peber

Jeg smed det hele på en pande og ristede det af, viste at manden ville slagte mig, hvis jeg snuppede kaffekværnen til at male det i, og fandt der for bamix frem, den klarede det som en mis, men jeg vil IKKE anbefale at holde næsen for langt indover, for der er altså pænt meget chili i den her blanding og det kradser lidt.

I aften vil jeg traktere med enten en mexikansk "pandekage" eller en gang nachos uden chips, hvor blandingen vil indgå, tit er der tomatpulver i de færdige poser, men mon ikke en tsk tomatpure og en skefuld egen blanding giver et ok resultat, jeg vender tilbage med resultatet, når der er spist :)

Pas nu på i ikke blæser væk i stormen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar