25. august 2010

Mit venskab med Jesus kristus

Boganmeldelse:
Jeg er blevet boganmelder! igennem Gyldendal, og den første bog jeg modtog er Lars Husum: Mit venskab med Jesus Kristus. Bogen handler om Nikolaj, den er fortalt ud fra hans synsvinkel og med hans ord, Nikolaj og hans søster Sanne - SØS - er børn af danmarks mest besrømte sangerinde Grith Okholm, der dør sammen med deres far i en traffikulykke, da Nikolaj er 13 år gammel. Det er tydeligt for læseren at Nikolaj trænger til hjælp, han er psykisk ustabil og da han og hans søster samtidig har et nærmest symbiotisk forhold, kan det ikke gå andet end galt.

Men da Nikolaj en aften får besøg af selveste Jesus, begynder hans liv langsomt at vende - dog skal han stadigvæk så grueligt meget igennem og selve slutningen efterlader en med håbet om at det nok skal gå, men man er ikke helt sikker..

Jeg er lige blevet færdig med bogen og jeg må sige at jeg er enig med flertallet - det er en fantastisk bog. Jeg læste den på 2 dage, kunne slet ikke ligge den fra mig igen. Den første halvdel er mørk, dyster og ond, og jeg sad med en fornemmelse af at jeg så frygtelig gerne ville hjælpe Nikolaj og Søs, men jeg kunne kun være vidne til deres destruktion. Da Nikolaj flytter til Tarm og hans liv langsomt vender, sidder man med en boblende glæde efterhånden som historien skrider frem og alt løser sig.
Persongalleriet er virkelig godt, jeg synes at der er ramt plet flere steder, jeg kan i hvert fald sagtens genkende mange af typerne fra den lille jyske by, jeg selv bor i.
Det er godt fundet på at der i bogen er indsat artikler fra den "virkelige" verden til at understøtte historien, en historie der er fuld fart på, man er underholdt - og jeg vil ikke tøve med at anbefale andre at læse bogen.

Billedet er lånt fra gyldendal.dk
Bogen får 6 stjerne fra mig af - køb den, læs den og nyd det :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar